CETUSAN MINDA

Antara KURMA & KISMIS


Antara Khasiat KURMA :


  • Kalori tinggi,mudah dihadam..sesuai ketika berbuka puasa
  • Bantu rendah risiko serangan angin ahmar
  • Kandungan karbohidrat tinggi,beri tenaga maksimum
  • Mengandungi zat Kalium( di samping magnesium,potasium & kalsium)... yg baik utk kebaikan jantung & pembuluh darah,di mana ia berfungsi membetulkan denyutan jantung,mengaktif pengecutan otot & mengatur tekanan darah
  • Gula dlm kurma mudah diserap dlm tubuh ,maka ia adalah buah yg PALING IDEAL utk hidangan berbuka /sahur
  • Ada pelbagai vitamin
  • Kaya dgn serat yg membantu melancar & mengaktif fungsi usus,maka ia permudah pembuangan air besar.
  • Mengandungi asid amino,Triptofan yang blh menenangkan perasaan!
KISMIS


  • Mengandungi sebatian yang mampu menurun kolesterol.Sekiranya diamal pengambilan 400 kalori kismis setiap hari blh menurun 8% kolesterol dlm darah
  • Bebas kolesterol,rendah natrium,bebas lemak selain kaya vitamin,mineral,zat besi,serat & kalsium
  • Sabda Nabi Muhammad SAW :
"Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".

Dan Nabi Muhammad SAW jua bersabda: "Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (hempedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, mengelokkan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan keletihan".


  • Imam Ali a.s bersabda :

"Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

"Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa".

  • Dinyatakan di dlm kitab At-Tib An-Nabawi (perubatan nabi) dalam hadis yang bermaksud :

"Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis),ia menghilangkan keletihan,menguatkan urat saraf,meredakan kemarahan,mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung & mulut"

  • Imam Zuhdi berkata :
"Barangsiapa yang ingin menguatkan daya ingatan hendaklah ia kerap memakan anggur kering"

  • Kandungan polyphenolic phytonutrients mempunyai fungsi antioksidan yang sangat baik utk kesihatan & menghalang kerosakan mata
  • Antioksidan boleh mencegah tumor,kanser & menjaga kesihatan jantung

*** Olahan dari sumber : Majalah Rapi keluaran Ogos09'

8 comments:

sis_nita said...

salam kak..

saya laa ni berbuka ngan kurma dan milo panas.. terus menda lain tak leh nak masuk dah... tu pasal semalam sentap tu pasal minum air tebu.. terus kena semput..

Pn Kartini said...

Aduhai dear..
Ye la..seeloknya camtu..mula dgn kurma..lepas itu baru ambil yg berat skit..jgn tak ambil langsung dear..nanti tk bertenaga lak..
Pasal air tebu..next time NO AIR TEBU ekk..:):)

maiyah said...

salam.. ari sahabat maya dtg ziarah sehari sebelum puasa bawak kurma.. sedap

Pn Kartini said...

Salam sis Maiyah..
Seseorg menghargai satu persahabatan yg ikhlas kan terus tersemat di hati..:):)

zaimatul asikin daud said...

slm..sye nie x bleh sgt nk mkn kurma cz manis sgt... bleh x bla waktu bbuka puasa sye ganti ngn kismis...kira still boleh pahala sunat mcm mkn kurma x??

Pn Kartini said...

Salam..
rasanya kalau cuba "Kurma Nabi"..tak manis sgt..
tp kalau dah tk blh makan kurma..rasanya kismis dah memadai..:)

Abd Razak said...

Salam...:)

Kamek suka kurma dan kismis...

Pn Kartini said...

Salam:)
:):):):):)
Baguslah ..:):)

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran