CETUSAN MINDA

..Suka Manis Ke?..



Tahukah anda..
Makanan manis bukan hanya mendedah individu kepada 
serangan penyakit Diabetes ,
tetapi ia juga berupaya  
MENGECILKAN  OTAK!!! 

Dari kajian saintis mendapati,
pengambilan makanan manis & kadar gula yang tinggi dalam darah
mampu membuat 
UKURAN OTAK MENYUSUT!  

Melibatkan 250 responden dewasa 
yang bebas diabetes,
kajian itu telah membuktikan bahawa kadar gula
dalam darah berkait rapat dengan struktur otak
di bahagian pemprosesan emosi
serta daya ingatan.
MAKNANYA...
Semakin tinggi kadar gula dalam darah,
Semakin tinggi risiko penyusutan saiz otak.



Justeru itu,
individu disarankan agar memeriksa kadar gula darah 
secara rutin sekurang-kurangnya
setahun sekali untuk
mencegah 
PENYUSUTAN OTAK.


 Sumber  - Bahan bacaan Harmoni Nov/2012

      



 

10 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Moga kitak sihat hendaknya..:)

Topik tok very interesting...walhasil banyaknya kandungan gula dalam badan bisa mengundang bermacam-macam penyakit..

Terima kasih kitak untuk info tok..:)

Ibuhani said...

Kena kurangkn mkn benda manislh cm ni...... :)))

MulutPayau said...

terima kasih atas prkongsian....akak pun kadang2 suka sangat dgn makanan yg manis2....

DrSam said...

Assalamualaikum kak,

Satu maklumat yang baik dan tak pernah saya jumpa sebelum ini (berkenaan saiz otak).

cHeRyNa PiReS said...

Ok. Saya perlukan otak yg cerdas. So, say no to sugar. Sekarang pon minum kopi kosong je :)

sal said...

oh begitu rupanya..mekasih memberi info..

Acik Erna said...

assalam Tini..terima kasih kongsikan info tentang otak dan makanan manis.

Pn Kartini said...

tO aLL MY LOVELY friends..:
Mr Abd Razak,Ibuhani,Sis MP,DrSam,CherynaPires,Kak Sal,Achik Erna:)

Kiranya memang tak dapat dinafikan akan bahaya makan benda2 yang manis utk kesihatan kan..tapi tulah..pantang tgk saja makanan manis yang enak..memang tak leh pikir pjg...!lepas makan baru laa nak beringat...aduhaii..

Nur-nba said...

Erkk baru tahu info.. Tq sis.. Nur ni memang kuat makan manis.. Kena kurangkanlah kalau macam ni..

TK said...

Otak saya pasti dah byk menyusut...saya suka makanan manis cam kek, aiskrim...coklat..

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran