CETUSAN MINDA

....Nampak Je Kecik..



Dalam minggu ni..
Masuk je sekolah selepas raya,
Ada jee yang tanya pasal duit raya!
ermm..biasalah kan!
Nama pun baru lepas RAYA...

 ...pinjam pic dari google!..



Nak ke cerita..
Hari tu...
lepas habis jee waktu ngajar sains form 1
Ada laa sorang budak laki ni..
:
" Cikgu..nak salam dengan cikgu.."
(psst!!  ...salam ada maknalah nihhh!!!..ishhh..) 
:
"aikkksss!!....mana leh salamm.."
(...ntahhh!!!mimpi apa ntah...tetiba jee nak salam2..huhu..) 
:
"..allaa..saya ni cam budak darjah 6 jee cikgu..."
(...memang pun....biorpun dah form 1..perangai mengalahkan  bdk sek rendah!..eii..)
:
"Lorrr...mana bolehhh...awak nampak jee kecik...
tapi dah akil baligh kannnn!!.."
(emm..satu statement selamba dari cikgu sains merangkap cikgu bio!
....memang saHHH!...akil balighnyaaaa...!...
so,harammm salam!No!No!NOooo...)


Maka berlalulah  bdk ni dengan tersipu2nya !
(Biorr!!..heheheh) 

Mungkin niatnya baik...tapi apakan daya
tangan dihulur...
tidak bisa dicapai!
;)

Untuk Peringatan Diri...
:
:
:
:
:
V


Moga Menjadi Peringatan Bersama..
:)








 

13 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Moga kitak tetap saja sihat sentiasa di sana, dinaungi kekuatan iman serta amal ibadah yang mantap demi beroleh keredhaan~Nya, aamiin Ya Rabb

Memang tidak dapat dinafikan kebanyakkan dari kalangan kamek sitok, jahil tentang perkara tok. Allahu Rabbi...lebih lagi masa sambutan hari raya tok, semua orang pakat bersalam tanpa mengetahui boleh hal sebenarnya. Rasa macam nak tunjuk video Ustaz Kazim "Keluarga 69" jak..:)

Moga N3 kitak tok melahirkan rasa insaf kepada semua...TQ :)

Acik Erna said...

assalam tini..terima kasih..
patutnya anak murid tu tak perlu bersalamkan tini..sebut je selamat hari raya cik gu..maaf zahir dab batin..dah memadai..jika tidak berniat lain he he

Zaitun said...

Salam Tinie...kadang2 kak Zai pun jadi serba salah kalau ada budak2 yang nak bersalam, memang dah tahu niatnya hehe...

MulutPayau said...

Assalamualaikum dear...
terima kasih kerana mngingatkan..akak pun kadang2 serba salah jugak bila budak2 nak bersalam....

mamawana said...

Salam sweeite Ibu Tini

Salam Syawal. Betul tu sangat betul.. Tapi serba salah dibuatnya bila rakan2 anak lelaki Form 5 datang nak bersalam. Mrk anggap kita sbg ibu dan respect ibu kwn dia tapi bila kita tak mahu salam err... hulur angpau singgit jerlaaaa hahaha... budak kecik bagi lebih.. takyah salam Namastey ajerlah..

Ros said...

Assalamualaikum Pn Kartini,

Selamat hari raya maaf zahir batin dan selamat menyambut hari merdeka...

Sangat baik N3 ni terima kasih ...

Pn Kartini said...

Assamualaikum ktk..:-)
Mg sht2 disinun..dan dirahmatiNya selalu..amin..
Mungkin bsalaman bg mhormati orgtua tanpa sedar hukum bersalaman bkn muhrim...atau mungkin kini dirasakn amalan bsalaman satu budaya ..
Susah juak mauk ubh itu semua melainkn ada kesedaran dan pengisian ilmu hukum hakamnya...:-)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear achik erna:-)
Tulah kan..
Saje tuu nk buat gurau dgn ckgnya sekali2...
Nama pun bdk form 1..,perangai pun manja2 bdk sek rendah gitu..aduhai:-)

Pn Kartini said...

Salam my dear kak zai:-)
Harap bdk2 ni kan faham dan tdk ambil hati bila tgn utk bsalam tdk disambut oleh kita kan...
Bila saje hulur duiy raya...pasti hati mereka lebih berbunga2 gituuu..
:-)

Pn Kartini said...

Walaikumusalm kak..:-)
Utk peringatan tini juga ni kak..
Andai yg bsalam lum akil baligh tak pe...cepat jee kita sambut..
Tp bila yg dah bsr pjg nk salam..mmg serba salah kan...aduhai..

Pn Kartini said...

Salam my lovely mamawana:-)
Hehe...namasteyyy..ammmaaa..hehe
Betul tuu.. Mmg rasanya dia org bsalam tuu sbb hormat pd orgtua..tapi rasanya mungkin mrk fhm knp kita tak sambut salam mrreka kan...sekali kita ckp tak blh salam..insyaAllah..mrk kan ingat sampai bila2...:-)

Ok maa...take careB-)

Pn Kartini said...

Waalaikumusalam my dear ros..:-)
Slmt hari raya...dan salam kemerdekaan juga:-)
N3 utk peringatan diri ini juga...
Maklumlah kn...bila lam syawal..mmg kita berdepan dgn budaya salam bersalaman nihh..

Tq ya

steffany daph said...

salam merdeka. sya baru dtg sini dn follow. btol juga apa yg dicakapkan tu.. tapi budaya salam ni kadang2 bgus juga utk menunjukan kita saling menghormati.

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran