CETUSAN MINDA

Subhanallah...

Masihkah  ingat....


TSUNAMI.....di ACHEH

Terselamatnya masjid setelah bencana alam Tsunami yang melanda Acheh
suatu tika dahulu.....
Itulah kekuasaan ALLAH!

Hari ini..tertarik dengan email daripada adik tentang
MASJID KOBE....
&
Hasil daripada carian imej di google  :

Mungkin teman sekalian telahpun membaca tentang masjid Kobe ini..
Bagi yang belum..(termasuk orang sini...baru tahu!)
Ingin dikongsikan ceritanya (dari email) di sini  :
:)


Masjid Kobe merupakan masjid pertama di Jepun. Masjid ini dibina tahun 1928 di Nakayamate Dori, Chuo-ku. Tahun 1945, Jepun terlibat perang Dunia Kedua. Serangan Jepun atas pelabuhan Pearl Harbour di Amerika Syarikat telah membuat kerajaan Amerika memutuskan untuk menjatuhkan bom atom pertama kali 
dalam sejarah dunia.

Jepun pun menyerah kalah, tentera Jepun yang berada di Malaya pun sama terlibat turut pulang. Dua bandarnya, Nagasaki dan Hiroshima dibom dengan bom atom oleh Amerika. Semasa itu, bandar Kobe juga tidak ketinggalan menerima akibatnya.
Boleh dikata Kobe menjadi padang jarak padang terkukur.
Ketika bangunan di sekitarnya musnah sama sekali,
Masjid Muslim Kobe tetap berdiri tegak. Masjid ini hanya mengalami keretakan pada dinding luar dan semua kaca tingkapnya pecah. Bahagian luar masjid
menjadi agak hitam kerana asap serangan bom. 
Tentera Jepun yang berlindung di bilik bawah tanah masjid selamat dari ancaman bom, begitu juga dengan senjata-senjata yang disembunyikannya.
Masjid ini kemudian menjadi tempat pelarian mangsa perang.




Kerajaan Arab Saudi dan Kuwait menyumbang dana membaikpulih 
dalam jumlah yang besar. Kaca-kaca tingkap yang pecah diganti dengan kaca-kaca jendela baru yang didatangkan terus dari German. 
Sebuah lampu hiasan baru digantungkan di tengah ruangan solat utama. 
Sistem pengatur suhu bilik juga diletakkan di masjid ini.
Sekolah yang hancur akibat perang kembali dibaikpulih dan 
beberapa bangunan tambahan pun mula dibina. Umat Islam kembali menikmati kegiatan-kegiatan keagamaan mereka di Masjid Kobe.
Krisis kewangan sering menghimpit ahli jawatankuasa masjid. 
Cukai bangunan yang tinggi membuat jawatankuasa masjid perlu mengeluarkan
cukup banyak bayaran dari simpanannya. Banyak sumbangan dihulurkan untuk menyelesaikan masalah kewangan pembangunan dan mengubah suai masjid ini. Sumbangan-sumbangan ini menjadikan Masjid Kobe menjadi semakin berkembang.

Pada tahun 1995, kekukuhan Masjid Kobe diuji lagi dengan gempa bumi paling dahsyat. Tepatnya pada pukul 5.46 pagi, Selasa, 17 Januari 1995. Gempa ini sebenarnya bukan hanya menimpa Kobe saja, tapi juga kawasan sekitarnya seperti South Hyogo, Hyogo-ken Nanbu dan lain-lain.
Meski hanya berlaku selama 20 saat, namun gempa ini mengorbankan seramai 6,433 orang, yang sebahagian besarnya merupakan penduduk bandar Kobe. 
Selain itu gempa Kobe juga mengakibatkan kerosakan besar bandar
seluas 20 km dari pusat gempa.

Gempa bumi itu adalah kedua terburuk di Jepun selepas gempa bumi besar Hanshin-Awaji merupakan gempa bumi terburuk di Jepun sejak gempa bumi besar Kanto 1923 yang mengorbankan 140,000 orang.
Namun hingga kini masjid Kobe tetap berdiri kukuh dan tegak, seakan tidak bergoyah meskipun dilanyak dari berbagai bencana.
Semoga dakwah Islam di Jepun seteguh masjid ini.


...Gambar Masjid Kobe sekarang....

Dalam tercari2 gambar-gambar di atas,terjumpa juga....



Sebegitulah kekuasaan Allah....
Subhanallah.....



31 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum kitak..:):)

Moga kitak dikurniakan kesihatan yang berpanjangan serta senantiasa dalam redha~Nya..

Subhanallah..kali pertama kamek baca kisah Masjid Kobe tok. Sesungguh Allah menjaga masjid-masjid~Nya dari ancaman dan mala petaka.

Terima kasih kitak untuk info tok..:):)

kak Erna said...

salam tini..terima kasih..pertama kali akak baca.
subhanallah..

ieda said...

kekuasaan allah tiada tandingannya ..

Afida Anuar said...

Assalamualaikum kak tinie..

SubhanaAllah..yg masjid kat acheh tu fida ada terbaca lepas tsunami tu. Tapi masjid kobe, fida baru tau ni.
Thanks kak, sudi share..

mamawana said...

Subhanallah. Moga umat Islam terus tabah menghadapi dugaan akhir zaman.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam singgah.

sharing is caring.
terima kasih.

DrSam said...

salam puan. terimakasih berkongsi cerita. Baru pertama kali mendengar cerita berkenaan masjid Kobe. Kita berdoa agar syiar Islam di Jepun berkembang lebih luas lagi.

ibuintan said...

salam Tinie,

subhanallah, kekuasaan Allah..pertama kali membaca dan mengetahui tentang masjid Kobe ini

terima kasih berkongsi info ini

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Masjid sinonim dengan 'rumah Allah', maka tidak mustahil ia terselamat dari bermacam bala bencana akibat kerakusan dan maksiat kepada Allah.

Semoga pelbagai kejadian 'ajaib' ini menjadi platform kepada umat Islam untuk berfikir secara lebih serius berkaitan kekuasaan Allah sebagai tuhan yang disembah.

Tahniah. TQ

ibuintan said...

as salam dear Tinie,

susi-sudikan ambil award ye

Pn Kartini said...

To Mr Abd Razak:)

Salam:)
MOga ktk sihat2 di sinun dan dirahmatiNya selalu..:)

Samalah kmk tuk...pertama kali tahu kisah masjid tuk...tu pun dari email adinda:)

thanks juak utk kitak:)

Pn Kartini said...

To my dear Kak Erna:)

Salam:)

Begitulah kan...
Kuasa Allah tiada tandingannya...:)

Pn Kartini said...

To my dear dik ieda:)

Salam dear

Betul tu...
Dia yang Maha segala2nya...

Pn Kartini said...

To my dear dik fida:)

Salam dear:)

Samalah akak..
dapat jek tahu kisah masjid kobe dari email adik..terus tercetus di minda utk buat n3..
tapi dalam pada tu...terfikir jugak..ntah2 citer yang akak nak publish nii..dah basi..!
Tapi alhamdulillah...ada jua info utk kita2 kan:):)

Pn Kartini said...

To my dear mamawana:)

Salam mama:)
MOga mama sihat2 di sana yaa:)
er..er..agak2 sibuk nak cari pemenang utk mamawana's 1st giveaway!!:):)

Mudah2an..agar apa keajaiban yang berlaku ini bisa melembutkan hati2 agar beriman padaNya jua...:)

Pn Kartini said...

To my dear Pn Zarina:)

Salam:)

Thanks yaa sudi tinggalkan jejak..dan sudi follow blog CM..

MOga ceria2 di sana:)

Pn Kartini said...

To Dr Sam:)

Salam:)

Samalah kita...sama2 baru tahu infonya..:)

MOga kekuasaanNya yang jelas ini bisa membuka hati2 dan kembali memperhambakan padaNya jua...

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

Salam:)

sama2 kasih sis..:)
MOga akak sihat2 di sana..dan masih bisa tersenyum biarpun kesibukan kian melanda...aduhaii...:)

Pn Kartini said...

To Mr Admin p@P:)

Salam:)
Thanks utk komen yang penuh pengertiannya...
Begitulah terpelihara olehNya rumah Allah...dengan kekuasaan yang tiada tandingannya...Subhanallah!

Pn Kartini said...

To my dear IbuIntan:)

Salam sis..:)

THANKS!!!!
sudi juga hadiahkan award utk adinda:)
Yang utama...ingatan akak itulah yg sgt dihargai...:)

Tq sis!:)

Zaitun said...

Masjid di Acheh masih ujud,masjid kobe kak Zai baru dapat tahu dari Tinie.Terima kasih kongsi cerita.

IMANSHAH said...

Salam

tq, Allah maha kuasa kak..

anyss said...

Salam,
Saya ke Aceh 2 kali dah menemukan banyak kesan ditinggalkan tsunami. banyak manfaat dan kebaikan yang ditinggalkan tsunami hinggakan masyarakat tempatan sudah mula melupakan kesengsaraan berkenaan sedikit demi sedikit.

Pernah berdiskusi dengan kumpulan Imam yang bertugas di masjid Baiturrahman, Aceh...kesimpulan yang mereka beritahu "manusia memang mudah lupa bila diberi lebih banyak kesenangan biarpun mereka pernah dirampas kehidupan sebelum ini". Sedih kan?

Hari ini baru tahu tentang masjid Kobe tu...terima kasih dengan perkongsian info.


Jom join;
Kontes Cerita Paling Lawak sedunia

sal said...

Subahanaallah..
ia tetap teguh..
klu membaca cerita2 aceh dan tsunami bnyk memberi keinsafan ya..

@mel said...

assalamualaikum....

hanya lafaz SUBHANALLAH sahaja mmpu di katakan...

ALLAH'HU'AKBAR
Allah Maha besar...

begitulah kekuasan Allah...
x mmpu di gambarkan dengan kata2..

sharing is caring...

Pn Kartini said...

To my lovely Sis Zai:)

Salam:)
Apa yang mustahil di fikiran kita..semmgnya tidak mustahil padaNYa....Sesungguhnya Dia Maha Berkuasa segala2nya.....:)

Moga akak sihat2 di sana:)

Pn Kartini said...

To Mr ImanShah:)

Salam Iman:)

Camne yaa di sekolah...Harap mantam (erk! betul ke tak ejaannya nihh..ingat2 lupa lakk..!)dah semakin sembuh matanya..!

Betul tuu...Semmgnya Dia Maha Berkuasa!:)

Pn Kartini said...

To my dear anyss:)

salam:)
Thanks yaa sudi titipkan sesuatu di sini:)

Andailah sebegitu sikap manusia..alangkah sedihnya..
Terkdg bala bencana yang menimpa..satu peringatan olehNya..adalah menyedihkan andai ia dipersia2kan...

tksh yaa anyss..:)

Pn Kartini said...

Salam my dear kak Sal:)

Moga akak sihat2 di sana:)

SeIngat dulu..tika heboh tsunami..semmgnya tidak dapat dibayangkan situasi itu..memang menakutkan...
namun bila masjid berdiri teguh,...itulah kekuasaanNya...yang mungkin ada sesuatu yang diperingatkanNya utk hamba2Nya yang terleka.......

Pn Kartini said...

To Mr @Mel:)

Salam:)

itulah kekuasaanNya..yang tidak mustahil olehNya...Moga ia bisa membuka hati2 mereka yang masih lagi tersasar jauh dariNya...

Idalara said...

Assalamualikum
Subhanallah...meremang bulu roma bila membaca kisah ini...mudah2na kejadian yg sgt menakjubkan ini akan menarik lebih ramai org2 jepun memeluk agama Islam

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran