CETUSAN MINDA

Dedicated To My Lovely Sis...

myspace layouts

Hi Sis...

myspace layouts codes


25 June 2009...

Tahniah..coz dah bertukar title as MOM...ermm..at last!!!Nak kuar jugak bb girl tu ek..hehehe..

Mesti dia tercari2 suara jeritan mak sedara dia yg lam perut lagiii sentiasa memanggil ARISHAaaaaaaaaa...hehehe..(nama yg aku sendiri bagi..lawa pee..)!

Semoga Sis...sepanjang lam tempoh berpantang...sudah pasti kena betul2 berpantang lee...bertungku..stokin tu pakai..!!Jalan tu control anggun skit jangan main redah jekk..hehehe

dan yang utama.....semoga sentiasa happy....ceria...dan..diberikan kesihatan yang baik..baik mak baby maupun si baby 'arisha'!!!!

myspace graphics



Oleh kerana..dah mulanya tempoh berpantang my sis ...edisi khas kali ni.apa lagi kalau tak artikel mengenai Cara Berpantang utk info to my sis dan jua ibu-ibu yang senasib dgnnya..hehe..

Cara berpantang masyarakat Melayu:

  • Urutan bertujuan melancarkan peredaran darah dan biasa dimulakan tiga hari selepas kelahiran. Ia tidak boleh dielakkan kerana akan menyebabkan tubuh berasa sengal.
  • Bertungku bertujuan mengeluarkan darah kotor terutama saki baki darah beku, membuang angin dan menyembuhkan luka peranakan selain mengecutkan urat yang kembang. Ia selalu dilakukan pagi dan petang.
  • Bertangasbertujuan membuang angin meroyan, mengecutkan vagina, menyihatkan sistem peranakan, membetulkan kedudukan salut peranakan dan mengecutkan rahim.
  • Berbengkung perlu dilakukan sepanjang tempoh berpantang. Elakkan perut buncit selain berfungsi mengembalikan kedudukan peranakan. Ia juga dikatakan sebagai alat membantu ‘mendapatkan’ kembali tubuh langsing kerana ia menghalang daripada makan banyak.
  • Mandi rempah ratusbertujuan membuang angin dalam badan selain menghaluskan kulit. Ia juga dikatakan mampu mengekalkan kesegaran dan naik seri wajah.
  • Memakai param dan pilisbertujuan mengelakkan pening dan menyebabkan mata rabun.
  • Minum jamu – bertujuan memanaskan badan, mempercepatkan rahim mengecut selain merapatkan kembali bahagian sulit.

    Elakkan:

  • Keluar rumah
  • Membuat pergerakan pantas atau lasak dengan kata lain kurangkan berjalan
  • Makan dan minum berlebihan
  • Membaca dan melaksanakan kerja yang memerlukan tumpuan seperti menjahit
  • Terdedah kepada cuaca sejuk
  • Sumber: Berita Harian



    4 comments:

    safuwan said...

    bestnye kueh mueh terengganu. terliur jer.paling menyelerakan ialah koleh kacang..hehehe.

    Pn Kartini said...

    KAlau ikutkan semuaaa sedap..
    cuma perlu beringat juga...kesihatan itu ptg..:)

    Abd Razak said...

    Salam...:):)

    Kitak dolok ikut semua cara berpantang ya kah?...

    Harus nisik ya! :):)

    Mun ekot semua ya huu pasti ok nak??

    :)

    Pn Kartini said...

    Salam..:)

    Alhamdulillah..berpantang apa yg disaran olh org tua kmk jekk...
    :):):)

    LISTEN TO QURAN

    Listen to Quran