CETUSAN MINDA

Agar Diberi Kesungguhan Itu.....



Mengapa Manusia Cepat Berputus Asa Ketika berdoa?








Wahai  teman dan diriku jua..,
Sesungguhnya Doa itu adalah ujian keimanan bagi mereka yang bersungguh-sungguh bermujahadah. Alangkah ruginya orang yang berhenti berdoa kerana jemu menunggu dan menunggu harapan yang belum terjawab.

Ingatlah...
Bukankah doa Nabi Musa dan Harun pada ayat 88, Surah Yunus yang  mengenai permintaan kedua-duanya supaya Firaun dibinasakan, akhirnya terjawab setelah 40 tahun berdoa? Kalau kita tidak sesabar Nabi Allah Musa dan Harun, eloklah teliti hadis berikut ini.

Diriwayatkan daripada Abu Sa’id al-Khudri bahawa telah bersabda Nabi SAW:  

“Tidak ada seorang Muslim yang membaca doa di mana tiada pada doanya itu hal yang menimbulkan dosa dan memutuskan hubungan silaturahim, melainkan Allah pasti akan memberikan kepada orang itu dengan doanya salah satu dari tiga macam. 

Ada kalanya Allah segera memperkenankan doanya.

Ada kalanya doanya itu dijadikan oleh Allah sebagai simpanan pahala di akhirat.

Dan ada kalanya Allah memalingkan dan menghindarkan sebarang kejahatan (bala dan bencana) daripada orang itu sesuai dengan doanya.”


Berkata sahabat: “Kalau begitu lebih baik kita memperbanyakkan doa!” Nabi SAW bersabda: “Allah akan memperbanyakkan pemberian-Nya.”

 Maka Ingatlah dengan sesungguhnya...,
Tiada kerugian jika sering memanjatkan doa. Yang pasti, tiga janji akan Allah berikan kepada yang bersungguh-sungguh berdoa
Itulah hikmat kesabaran berdoa...



*** Olahan sumber dari nurjeehan.wordpress.com
       Semoga menjadi peringatan diri ini jua...

LISTEN TO QURAN

Listen to Quran